יום שבת, 30 באפריל 2011

חסידות סאטמאר

בס"ד

כללי:
חסידות "סאטמר" היא חצר חסידית גדולה שמקורה בעיר סאטו מארה שברומניה. מייסד החסידות היה הרב יואל טייטלבוים, מרכזי החסידות היום הם בוויליאמסבורג שבברוקלין ובמונרו שבמדינת ניו יורק. חסידי "סאטמר" גרים גם במדינת ישראל, בעיקר בירושלים ובבני ברק.

העבר וההווה:
רבי יואל טייטלבוים נבחר בשנת 1929 לכהן כרב העיר סאטו מארה, שם הקים את קהילתו, בין מאפייני הקהילה שלו היו: המאבק נגד מדינת ישראל והמפעל הציוני, התנגדות להרבה פיתוחים מודרניים ושמרנות תחת   הסיסמא: "חדש אסור מן התורה". הוא עבר את השואה וניצל באמצעות רכבת ההצלה של קסטנר. לאחר שהגיע עם שאר נוסעי הרכבת לשוויץ, הוא עלה לארץ ישראל בשנת 1945 וכשנה לאחר מכן היגר לארצות הברית. שם על בסיס קהילה קטנה של יוצאי סאטמר, וחסידים מקהילות אחרות שאיבדו את רבם בשואה, הקים קהילה חרדית שקרא לה סאטמר על שם העיר בה כיהן כרב, ומרכזה היה ברובע וויליאמסבורג שבברוקלין ניו-יורק. החסידות גדלה במהירות והפכה לאחת החסידויות הגדולות בעולם.
לאחר פטירתו של רבי יואל בשנת תשל"ט, התמנה כאדמו"ר אחינו (בן אחיו) רבי משה טייטלבוים, (שהיה עד אז האדמו"ר מסיגט). אלמנתו של רבי יואל לא הסכימה לקבל על עצמה אדמו"ר חדש, והיא יחד עם קבוצה מהחסידות נשארו ללא מנהיג חי (לאחר מכן ניתן להם השם "בני יואל"). החסידות התפלגה לשניים לאחר כמה שנים: תומכי בנו הראשון של הרב משה (אחינו של הרב יואל), הרב אהרון טייטלבוים ותומכי בנו השלישי של הרב משה, הרב זלמן לייב טייטלבוים. כשהרב משה נפטר (אפריל 2006) החריפה המחלוקת בין שני בניו ותומכיהם, כאשר כל אחד הכתיר את מנהיגו לאדמו"ר. עד היום קיימות שתי חסידיות נפרדות שכל אחת מהן טוענת שהיא יותר גדולה.

מגישות: מלכה שומר, רוני סטו ואביגיל ניצן
כיתה: ח'2
מורה: שרית שביט
מקצוע: היסטוריה